sunnuntai 13. helmikuuta 2011

Sosiaaliset kirjanmerkit, verkkoyhteisöpalvelut ja mikroblogit

Tämän viikon demoissa tutustuimme sosiaalisiin kirjanmerkkeihin, joiden avulla kirjanmerkkejä voi käyttää laitteesta ja selaimesta riippumatta. "Tavalliset" kirjanmerkit olivat jo entuudestaan tuttuja ja itsekin klikkailen usein sivuja talteen. Sosiaalisista kirjanmerkeistä en tiennyt siis mitään aiemmin ja ainakaan ensimmäisen kokeilun perusteella ei tee edes mieli alkaa käyttämään niitä.

Tutustuimme ryhmissä eri kirjanmerkkipalveluihin ja meidän ryhmämme kokeili, millainen on CiteULike. Kyseessä on ilmainen palvelu, jonne voi tallentaa ja jossa voi jakaa akateemisia artikkeleita. Puolen tunnin ajan yritimme saada selville, mitä kaikkea sivustolla voi tehdä ja miten ylipäätään sinne saa tallennettua artikkeleita. Ilmeisesti sinne saa helposti tallennettua artikkeleita klikkaamalla CiteULike -logoa, joka löytyy joiltakin sivustoilta. Toinen tapa on asentaa ensin omaan selaimeen palvelun sovelluskirjanmerkki ja sitten sitä kautta jakaa artikkeli muiden kanssa. Kovinkaan syvällistä analyysia ryhmämme ei tunnissa saanut aikaan, sillä kyseinen palvelu oli mielestämme todella hankala käyttää. Sivuilta löytyy kuitenkin kattavat ohjeet siitä, kuinka palvelua voi käyttää. Jos niihin vain jaksaa tutustua...

Muita sosiaalisia kirjanmerkkipalveluita ovat mm. Delicious, Digg ja Diigo. Itse en näihin palveluihin kirjautunut sisään, joten en sitten myöskään testannut, miten niitä käytetään. Kävin kuitenkin jokaisen palvelun etusivulla ja luin, mitä muut ryhmät olivat niistä kirjoittaneet. Ainakin Diigo vaikuttaa todella kätevältä palvelulta ja olisin itsekin voinut gradua tehdessä sitä ehkä käyttää, jos olisin vain tiennyt Diigon olemassaolosta. Siellä voi nimittäin mm. alleviivata tekstejä. Kahdesta muusta palvelusta minulla ei ole oikein mitään sanottavaa. Ainakaan etusivun tai muiden kommenttien perusteella en viitsisi niihin lähemmin edes tutustuakaan.

Mielestäni oli hyvä idea tutustua erilaisiiin sosiaalisiin kirjanmerkkipalveluihin ryhmätehtävän kautta, sillä kyseisten palvelujen käyttö ei ole (ainakaan kokemattomalle) käyttäjälle kovinkaan yksinkertaista. Tämän tehtävän ansiosta yhden ainoan henkilön ei tarvinnut kahlata kaikkia palveluita läpi ja koettaa pähkäillä, voisiko siitä olla itselle hyötyä, kuinka sitä käytetään ja onko palvelu ylipäätään helppokäyttöinen. Nyt kukin ryhmä kirjoitti jonkinlaisen arvion yhdestä palvelusta ja jokainen pystyi sitten lukemaan muiden ryhmien analyysit omistaan.

Tiistain luennolla aiheena olivat verkkoyhteisöpalvelut ja mikroblogit. Verkkoyhteisöpalvelut ovat ensisijaisesti verkostoitumiseen ja yhteisöjen muodostamiseen tarkoitettuja sivustoja. Ja palveluitahan löytyy valtava määrä, esimerkiksi ammatilliseen verkostoitumiseen tehty LinkedIn ja akateeminen käyttöön tarkoitettu Academia.edu. Tutuin kaikille on kuitenkin varmasti Facebook.

Mikroblogeissa blogataan lyhyesti ja niissä voi olla tekstiä, kuvaa, ääntä ja videota. Luonteensa vuoksi ne sopivat hyvin mobiililaitteella päivitettäväksi. Tunnetuin mikroblogipalvelu on Twitter, muita palveluja ovat esim. Tumblr ja suomalainen Qaiku.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti